Plan-B - często zadawane pytania
-
Jak połączyć się przez SSH z serwerem Plan-B?
Aby połączyć się z serwerem spoza sieci PWSTE należy podawać adres: pb.pwste.edu.pl albo plan-b.pwste.edu.pl. Usługa SSH działa na portach 22 i 44422.
  -
Łącząc się przez SSH podałem kilkukrotnie błędne hasło i straciłem przez to dostęp do usługi. Jak mogę go odzyskać?
Spróbuj zalogować się korzystając z innego portu. Blokada nakładana jest na każdy z portów osobno, więc jeżeli zablokowałeś sobie dostęp do portu 22, spróbuj zalogować się korzystając z portu 44422. Jeżeli to niemożliwe, spróbuj zalogować się z innego adresu IP, gdy nie ma takiej możlliwości musisz poczekać. Blokada nałożona na adres IP wygaśnie po 24 godzinach.
  -
Gdzie należy umieścić pliki aby uruchomić moją stronę WWW?
Pliki zapisane w katalogu ~/www będą widoczne pod adresem: http://twoj_uid.pb.pwste.edu.pl. Pliki zapisane w ~/public_html będą widoczne pod adresem: http://pb.pwste.edu.pl/~twoj_uid
  -
Ftp nie działa, jak mogę przesłać moje pliki na serwer?
Wykorzystaj scp, sftp, winscp lub inną aplikację do transferu plików za pomocą protokołu SSH.
  -
Ile miejsca na dysku mam do dyspozycji?
Zasoby sprzętowe są skromne, wobec czego nałożono pewne ograniczenia. Zajętą przez własne pliki przestrzeń sprawdzisz poleceniem: „zfs get userused@twoj_uid”, przydzieloną kwotę dyskową poleceniem: „zfs get userquota@twoj_uid”. Katalogi domowe są umieszczone na skompresowanym systemie plików a kwota wyliczana jest dla danych już po skompresowaniu, lecz wliczane są w nią także migawki. Limity pozostałych zasobów sprawdzisz poleceniem „limits”.
  -
Jak nazywa się moja baza danych MySQL i jak mogę się do niej podłączyć?
Każdy użytkownik dysponuje dwoma bazami danych MariaDB, nazwy tych baz to: „twoj_uid” i „twoj_uid_dev”, gdzie „twoj_uid” to nazwa użytkownika jaką posiadasz w systemie. Do administracji można wykorzystywać klienta konsolowego „mysql” oraz interfejsy webowe phpminiadmin i adminer. W katalogu domowym każdego użytkownika istnieje plik .mysql_settings („cat ~/.mysql_settings”). Zawiera on nazwę użytkownika hasło potrzebne aby uzyskać dostęp do obu baz danych.
Poświadczenia zawarte w tym pliku pozwolą na bezpośrednie połączenie się z posiadanymi bazami danych za pomocą klienta zainstalowanego na komputerze w pracowni czy na laptopie podłączonym do uczelnianej sieci WiFi.
  -
Jak podłączyć się do bazy danych PostgreSQL?
Z bazą można połączyć się konsolowym klientem „psql”, interfejsem webowym adminer lub dowolnym klientem zdalnie, z pracowni lub uczelnianej sieci WiFi. Każdy użytkownik posiada jedną bazę danych o nazwie takiej jak jego uid (loginname) i autoryzuje się do niej takimi samymi poświadczeniami jak do samego serwera Plan-B.
  -
Jakiego systemu kontroli wersji mogę użyć dla projektu zespołowego?
Samodzielnie możesz utworzyć repozytorium Git na swoim koncie, możesz też poprosić administratora o uruchomienie repozytorium Subversion i przydzielenie odpowiednich uprawnień członkom zespołu.
  -
Przypadkowo usunąłem ważny plik, czy mogę go odzyskać?
Skontaktuj się z administratorem lub samodzielnie spróbuj przeglądnąć katalogi z migawkami: /home/.zfs/snapshot/dzien/twoj_uid, gdzie „dzien” jest jednocyfrowym numerem dnia tygodnia gdy sporządzano migawkę.
  -
Czy na moim koncie działa „cron”?
Nie, skontaktuj się z administratorem jeżeli chcesz uruchamiać zadania przez cron'a.
  -
Jaki jest mój adres e-mail? Chciałbym wysłać wiadomość e-mail, jakiego klienta poczty mogę użyć?
Twój adres to: twoj_uid@plan-b.pwste.edu.pl. Dobrym konsolowym klientem jest np. „mutt”.
  -
Czy można używać serwera Plan-b do tunelowania połączeń przy pomocy SSH?
Tunelowanie połączeń TCP przez SSH jest wyłączone.
  -
Mojego pytania nie ma na liście, jak mogę skontaktować się z administratorem?
Wyślij wiadomość e-mail na adres mzar@plan-b.pwste.edu.pl.